România, fără Master Plan. Întârzierea care ne-a făcut să ratăm startul noilor fonduri europene

România, fără Master Plan. Întârzierea care ne-a făcut să ratăm startul noilor fonduri europene
Publicat: 03/02/2014, 16:39
Actualizat: 29/07/2014, 21:18

România riscă să rateze startul în domeniul accesării banilor europeni pentru transporturi în cadrul noului exercițiu financiar care a început la 1 ianuarie 2014 din cauza lipsei Master Planului General de Transport (MPGT), care ar fi trebuit să fie gata din 2013.

Master Planul General de Transport, de care depinde atragerea fondurilor europene în domeniu, va fi făcut public în luna aprilie. Ministrul Ramona Mănescu a declarat la finele anului trecut că Master Planul de Transport va fi făcut public în februarie. Dan Șova, ministrul Marilor Proiecte, declara în vara anului trecut că Master Planul va fi gata în septembrie 2013.

„La ultima misiune a Comisiei Europene pe tema Master Planului din decembrie 2013, consultantul AECOM a propus publicarea raportului de mediu și a anunțurilor pentru organizarea dezbaterii publice a Master Planului începând cu data de 22 aprilie 2014″, au precizat pentru gândul reprezentanți din Ministerul Transporturilor.

Master Planul de Transport va sta la baza pregătirii Programului Operațional Sectoria de Transport ( POS-T) pentru 2014-2020, dar și la estimarea cererii de transport pentru termen mediu și lung.

Proiectele cuprinse într-o variantă intermediară a Master Planului de Transport erau estimate, anul trecut, la peste 13 miliarde de euro pentru infrastructura rutieră și pentru calea ferată.

În luna aprilie 2012 a fost semnat contractul „Asistență tehnică pentru elaborarea unui Master Plan General de Transport”, cu firma Aecom Ingenieria SRL. Firma Aecom Ingenieria SRL este deținută de compania spaniolă de inginerie Inocsa, parte a grupului american AECOM.

„În cadrul Master Planului sunt luate în considerare potențialele proiecte la nivel național, pe toate modurile de transport, proiecte aflate în diverse stadii de maturitate, indiferent de sursa de finanțare. Lista proiectelor care va rezulta din Master Plan, inclusiv lista autostrăzilor, va fi finalizată de consultantul AECOM odată cu finalizarea Master Planului”, ne-a precizat Ministerul Tranporturilor.

1,12 miliarde euro pentru infrastructura aeroportuară

Pe de altă parte, Mănescu a declarat anul trecut, la conferința Mediafax Talks about Aviation, că România va beneficia de fonduri europene de 1,12 miliarde euro în perioada 2014-2020 pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.Banii vor fi destinați dezvoltării infrastructurii aeroportuare la aeroportul Henri Coandă, la Cluj, Iași, Constanța, Tulcea și Baia Mare. „Acestea sunt aeroporturile care sunt deja în proiect”, a spus atunci ministrul Ramona Mănescu.

Comisia Europeană a semnalat, în iulie 2013, lipsa unui Master Plan pe Transport, atrăgându-se atenția că există pericolul ca întregul program operațional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absența acestui Master Plan.

Și președintele Traian Băsescu atrăgea atenția, în vara anului trecut, asupra lipsei Master Planului de Transport. „La 1 ianuarie 2014 începe noul exercițiu bugetar. Noi nu numai că nu avem proiecte pregătite pentru pentru 1 ianuarie 2014, proiecte care ar fi trebuit să fie gata de licitație și să înceapă pe urmă implementarea lor. Noi nu reușim să ne facem documentele de bază care să ne permită accesarea banilor, darămite să avem pretenția la proiecte”, a spus Băsescu.

Valoarea contractului de asistență tehnică pentru elaborarea Master Planului de Transport este de 9,5 milioane lei, fără TVA, potrivit contractului din iulie 2012 încheiat de Ministerul Transporturilor cu AECOM.

România va primi, în total, în exercițiul financiar multianual 2014-2020, o sumă de 39,88 miliarde de euro – fonduri structurale și de coeziune și fonduri destinate agriculturii.

.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Liviu Dragnea face un anunț surprinzător. Candidatul pe care îl susține la scrutinul de duminică
Lumină misterioasă pe cerul Ploieștiului, noaptea, la ora 23:57. 'Odată cu acest sunet dubios, s-a...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Polonia, îngrijorată de escaladarea conflictului în Ucraina: „Simțim că necunoscutul se apropie”
Adriana Bahmuțeanu, dispusă să se mute în casa lui Silviu Prigoană pentru a fi alături...
„Cel mai singuratic om din lume” trăiește la -70 grade, la 5 ore distanță de...
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut?...
Lidia Buble, înșelată cu cine se aștepta mai puțin: 'Era angajata noastră'
Andreea Bănică, noi imagini HOT pe internet. Fanii au crezut că nu văd bine: solista...
Impact uriaş pentru România după ce va adera şi terestru la Schengen
Ghiță a murit pe loc, în mașina ruptă în două, în Maramureș. A fost găsit...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Istoria alegerilor prezidenţiale din România: de la căderea comunismului la democraţia europeană
Structură ENIGMATICĂ găsită în jurul unei stele din afara galaxiei noastre
Complet interzis la TV și internet în România. Legea intră în vigoare mâine la ora...
Harry și Meghan, pe drumuri diferite. Nu se mai ascund. Artificii la Casa Regală
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
„Un prunc” Igor Cuciuc, primele declarații despre cel de-al doilea copil, după moartea tragică a...
Adriana Bahmuțeanu, despre relația cu fostul soț din ultima perioadă. Ce i-au spus copiii ei...
A îngropat Dana Roba securea războiului cu părinții lui Daniel Balaciu? Cum a decurs întâlnirea...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Motive să fim optimiști: Inovațiile din știință care fac lumea mai bună